Diode-truc

De diode-truc is alleen bedoeld voor het 3-rail systeem waarbij massadetectie wordt toegepast. Omdat bij 3 rail systemen met massadetectie de linker en rechter spoorstaaf elektrisch van elkaar worden gescheiden, kan er maar via één spoorstaaf contact met massa worden gemaakt. Er bestaat dus een kans dat bij vervuilde wielen of spoorstaaf er geen contact met massa gemaakt kan worden en dat de locomotief dus gaat haperen of zelfs stil valt.
Door de twee spoorstaven door te verbinden met een diode kan er toch via de geïsoleerde spoorstaaf contact gemaakt worden met massa zonder dat dit invloed heeft op de massadetectie. Om dit goed te laten werken moet de sperkant van de diode aan de spoorstaaf die aan bezetmelder hangt aangesloten worden. (Zie afbeelding hieronder)

Echter kan er nog van een tweede diode gebruik gemaakt worden. Deze diode zorgt er voor dat positieve stoorsignalen niet op de ingang van de terugmeldmodule terecht komen.

  • Diode D1 is voor een „betere” massa en moet een diode van een sneller type zijn.
  • Diode D2 zorgt er voor dat positieve stoorsignalen niet op de ingang van de terugmeld module terecht komen.

Hier een filmpje waarop te zien is dat de diode-truc echt werkt.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *